Proces zmiany sprzedawcy nie jest skomplikowany.
Jego czas trwania zależy głównie od czasu wypowiedzenia umowy, jednak szacuje się, że sprawę można załatwić w ciągu 30 dni. Przede wszystkim należy znaleźć najkorzystniejszą dla siebie ofertę. Następnie dochodzi do podpisania umowy z nowym dostawcą. Kolejnym krokiem jest wspomniane wcześniej wypowiedzenie umowy poprzedniemu sprzedawcy. Najlepiej zrobić to gdy zbliża się termin jej końca. Jest to gwarancja uniknięcia dodatkowych kosztów.
W dalszym etapie zawiera się nową umowę dystrybucyjną oraz informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży. Czasem wymagana jest również wymiana układów pomiarowo-rozliczeniowych, aczkolwiek nie jest to zbyt kłopotliwe. Tak naprawdę jest to koniec całego procesu. Teraz można już rozliczać się z nowym sprzedawcą. Zwyczajowo również przyjęło się, iż cały proces zmiany sprzedawcy bierze na siebie nowy sprzedawca poprzez pełnomocnictwo.
Polski rynek energetyczny obecnie…
…jest podzielony pomiędzy pięciu głównych dostawców prądu. Są to: ENEA, ENERGA, PGE, TAURON oraz RWE Polska. W 2007 roku konsumenci energii elektrycznej uzyskali prawo do zmiany dostawcy. Dokonać tego można dwa razy w ciągu roku. W wyniku deregulacji rynku pojawiło się wielu nowych oferentów. Dziś naliczyć można około 400 przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą energii. Zatem jest w czym wybierać. Mimo, że coraz większy odsetek Polaków przyznaje, że wie o możliwości zmiany sprzedawcy, mało kto się na to decyduje.
Zmiana dostawcy energii – sprawdź czy warto…
Skoro proces zmiany sprzedawcy nie jest skomplikowany i kosztowny to dlaczego Polacy tak niechętnie się na niego zapatrują? Niewiedza nie jest już wytłumaczeniem. Mimo spekulacji, że koncerny energetyczne nie kwapią się do informowania swoich klientów o możliwości wyboru sprzedawcy, coraz więcej osób dowiaduje się o tym z innych źródeł. Według statystyk 88% rodzin wie o możliwościach zmiany. Jednak jedynie 7% zmiany dokonało lub planuje to zrobić.
W większości przypadków klienci nie poszukują innych rozwiązań, ponieważ uważają, że nie znajdą tańszej oferty. Giełda Energii kształtuje pewien pułap cenowy, wokół którego oscylują ceny wszystkich dostawców. Jednak, jak ma to miejsce na każdym rynku, pojawiają się oferty tańsze i droższe. Warto zatem zapoznać się z różnymi ofertami i znaleźć odpowiadającą nam cenę.
Oferta sama nie przyjdzie…
Fakt że, dokładne zapoznanie się z wszystkimi możliwościami jest niewykonalne, dlatego ważny jest bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Większość odbiorców twierdzi, że jest to dobry sposób na zapoznanie się z nową ofertą i właśnie to najbardziej do nich przemawia.
Bezpieczeństwo dostaw energii – masz gwarancję.
Uwaga oszust – czy napewno? Gwarantowane stałe dostawy prądu są dla konsumentów kolejnym kluczowym czynnikiem. Odbiorcy boją się, że małe przedsiębiorstwo może w każdej chwili upaść, dostawy prądu zostaną przerwane i pozostanie im spędzać wieczory przy świecach. Aby zapewnić nieprzerywalność dostaw umowy często sformułowane są w taki sposób, że w przypadku gdy przedsiębiorstwo upada, ich klientów przejmuje inny sprzedawca, zazwyczaj koncern działający na danym terenie.
Kolejny aspekt to obawa przed oszustami, którzy obecni są na każdym rynku. Aby uniknąć podpisania fałszywej umowy należy dokładnie przyjrzeć się sprzedawcy, którym jesteśmy zainteresowani. Warto w tym celu zajrzeć do Internetu i sprawdzić opinie o danym przedsiębiorstwie.
Urząd Regulacji Energetyki w ramach programu „Masz Wybór” prowadzi stronę internetową, dzięki której zachęca do zmiany sprzedawcy energii. Umożliwia ona także zapoznanie się z ofertami sprzedawców z wybranego regionu.
Zbiorcza faktura za energię – dystrybutor + sprzedawca
Kolejną przeszkodą pojawiającą się podczas zmiany sprzedawcy jest brak zbiorczej faktury. Obecnie niewiele przedsiębiorstw takową oferuje. W przypadku jej braku klient otrzymuje dwie oddzielne faktury: od sprzedawcy oraz od dystrybutora. Mnogość papierów przytłacza, a ponadto często powoduje niezgodność w terminach zapłaty, co powoduje kolejne problemy.
Aby ich uniknąć warto zainteresować się jaką fakturę oferuje sprzedawca. Patrząc na przykład Niemiec czy Czech, możliwe jest powszechne wprowadzenie jednej faktury zawierającej konkretne informacje: ile, komu i do kiedy musimy zapłacić.
Czy warto zmienić dostawcę prądu?
Przedsiębiorstwa sprzedające prąd coraz bardziej dostosowują się do klienta dbając o jego wygodę i zadowolenie. W ofertach pojawiają się elastyczne terminy płatności, atrakcyjne ceny, promocje, etc. Na pytanie czy warto zmienić dostawcę prądu i którego z nich wybrać każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Głównie zależy to od naszych osobistych wymagań i upodobań. Warto jednak rozpatrzeć możliwość zmiany, dokonać odpowiedniego research’u i wybrać to, co najbardziej nam odpowiada.